Symptomer kan være:
  • Rigeligt, vedvarende og ofte ildelugtende udflåd, som kan være slimet, eller blodtilblandet.
  • Pletblødninger og/eller kontaktblødning ved samleje.

Ved undersøgelse:
  • Ved den gynækologiske undersøgelse ses livmodermunden rød, irriteret og let blødende ved berøring = erosion.
  • Forud for behandlingen skal du have taget biopsier fra livmoderhalsen
  • Vævsprøverne viser inflammation, som er en  irritationstilstand = ”betændelse”.

De fleste tilfælde skyldes normale bakterier, som ikke kan behandles med antibiotika, men med varmebehandling.

Ved varmebehandling opvarmes livmodermunden og livmoderhalskanalens slimhinde med et apparat med forskellige prober, der kan opnå høje temperaturer.  Der gives mellem som regel 3 behandlinger, alt efter irritationens størrelse, med min. én dag imellem.

Efter 3 måneder kommer man kontrol og i få tilfælde er det nødvendigt med en yderligere behandling.

Virkning

Varmebehandlingen giver vandigt, klart og gulligt udflåd. Der kan også forekomme pletblødninger. Efter sidste behandling kan der komme lidt blødning efter 10-14 dage, hvis der er kommet en ”sårskorpe”, der løsner sig. Imens behandlingen gives, kan der være lette menstruationslignende smerter,  så det kan være en god idé at tage:

• 2 stk  Panodil a 500 mg, samtidig med
  • 2 stk  Ipren a 200 mg 1 time før du kommer.

Forholdsregler

Under behandlingen:
  • Det kan være nødvendigt at bære et bind eller trusseindlæg under behandlingen. Du må ikke bruge tampon.
  • Du må heller ikke gå i svømmehallen.
  • Du må gerne have samleje, men det skal foregå med kondom, og først nogle dage efter sidste behandling.
  • Du kan sagtens gå på arbejde imens, og du må også gerne være fysisk aktiv, men det er en god idé at tage det lidt med ro den første dag efter den sidste behandling.

Efter behandlingen:
  • Du må først gå i svømmehallen, når der ikke kommer mere af det vandige udflåd, og evt. blødning er ophørt. Det varer oftest mindst 14 dage.
  • Du må gerne have samleje, men vi anbefaler at det er med kondom, indtil 3 uger efter sidste behandling.
  • Hvis du bliver ved med at bløde udover 3 uger, så ring til klinikken for evt. kontrol.