Overgangsalderen er en fase i alle kvinders liv, hvor hormonniveauet ændrer sig og menstruationen ophører. Der kan være fysiske og psykiske gener.

En tredjedel mærker ikke noget til overgangsalderen. Typiske gener er hedestigninger, svedeture, søvnforstyrrelser, humørsvingninger og ledsmerter. Tit opleves mental træthed og sårbarhed. Slimhinderne kan være tørre og sexlysten falder. En tredjedel af alle kvinder har gener i en sådan grad, at de søger hjælp.

I første omgang anbefales en sund livsstil med fokus på kost og motion.

Mange kvinder har effekt af kosttilskud, som indeholder rødkløver eller soja-produkter.

Lokale symptomer som tørhed, smerter ved samleje, hyppige vandladninger og tendens til blærebetændelse kan behandles med hormonstikpiller.

Hvis din livskvalitet er massivt forringet, kan der opstartes systemisk hormonbehandling. Hormonet østrogen gives i form af gel eller plastre for at minimere risikoen for blodpropper. Ved bevaret livmoder skal der tilføjes hormonet progesteron, f. x. som tablet eller hormonspiral.

Behandlingen skal helst ikke strække sig over mere end 5 år for at minimere risikoen for brystkræft og hjerte-kar-sygdom.

Ved en tidlig overgangsalder (ophør af menstruation < 45 år) anbefales ligfrem hormonbehandling  for at forebygge hjerte-kar-sygdom og osteoporose.

Efter opstart af hormonbehandling kommer man typisk til kontrol efter 3 måneder, hvor behandlingen evt. justeres.

Ved ophør med hormonbehandling anbefales en skånsom nedtrapning over 3 – 6 måneder.