Labia Plastik (formindskelse af de små kønslæber)

Kønslæbeplastik, dvs. formindskelse af de indre kønslæber er et mindre operativt indgreb, som kan give gode resultater for de kvinder, som har og føler sig generet af for store indre kønslæber.

Generelt om behandlingen
Nogle kvinder lider under ubehaget ved at have store kønslæber. For nogle kan det forårsage fysisk ubehag, idet den overskydende hud stikker meget ud, hvilket kan være meget smertefuldt i dagligdags situationer, så som når man sidder, dyrker sport, eller hvis man ifører sig stramme bukser. Nogle oplever også, at de indre kønslæber kommer i klemme under samleje.

For andre handler det mere om udseendet af kønslæberne. Kvinder, som føler de har forstørrede kønslæber, føler sig ofte ikke attraktive, og kan tilmed være flove over deres udseende. Hos Kvindeklinikken er det holdningen, at hver eneste vulva er unik og meget forskellig, derfor opererer vi kun ved fysiske gener.

Men vi vil meget gerne rådgive og vejlede kvinder, som føler de er "unormale" forneden, og har flere bøger i klinikken der med billeder viser, hvilken forskel der er på kvinder imellem.

Ønsker du en kosmetisk operation, skal du finde en anden klinik et andet sted.

Der er forskellige årsager til udviklingen af store indre kønslæber. For nogle opstår tilstanden, efter at de har født. De fleste er født med tilstanden, og tilstanden viser sig oftest i pubeteten.

Egnethed
Sunde og raske, følelsesmæssigt stabile kvinder med realistiske forventninger om, hvad der kan opnås med operationen.

Operationen kan ikke udføres, mens patienten menstruerer.

Man bør undlade at ryge 2 uger inden operationen, og 2 uger efter operationen.

Proceduren
Lægen vil reducere kønslæberne ved at fjerne den overskydende hud. Herefter syes kønslæberne sammen igen med selvopløselige tråde. Trådene plejer at opløses af sig selv efter 2-3 uger.

Efter operationen vil patienten blive bedt om at anvende et isbind de første 6 timer. Disse isbind kan du med fordel lave et par stykker af derhjemme.

Du skal gøre et alm. bind vådt, komme det i en klar plastpose, som lukkes og fryses. Isbindet anvendes med et bind lagt ovenpå og et nedenunder. Dette gør at hævelsen bliver så beskeden som muligt.

Det varer ca. 2 uger, før sårene er rimeligt lægte. Det vil små bløde mindst den første uge. Du får en kontroltid ca. 1 uge efter operationen, men kan altid henvende dig ved behov.

Bedøvelse
Kønslæbeplastik udføres i lokaldøvelse.

Bivirkninger
Området vil typisk hæve i op til efter en uges tid, hvilket kan medføre ubehag ved vandladning. Brusning af området med lunkent vand, mens man tisser, kan dog reducere smerten.

Risiko for komplikationer
Der er risiko for følgevirkninger af bedøvelsen, infektion, blødninger, dårlig sårheling og dårligt kosmetisk resultat samt for blodansamlinger.

Ingen form for kirurgi er risikofri, men meget alvorlige komplikationer indtræffer dog ekstremt sjældent.

Heling og bedring
Patienten vil ofte føle sig øm og træt de første dage efter operationen, og man bør derfor sikre sig masser af hvile i den første uge.

Det er uhyre vigtigt at opretholde en god hygiejne, dvs. man skal skylle sig/ bade dagligt, og efter afføring. Man må dog vente med at bade i det første døgn efter operationen. Yderligere er det vigtigt kun at iføre sig løstsiddende undertøj gennem de første 2 uger efter operationen. Tamponer må bruges efter 4 - 6 ugers tid.

Patienten kan typisk genoptage sit arbejde inden for den første uges tid efter operationen.

Anstrængende fysisk aktivitet kan genoptages efter 2-3 uger, afhængigt af patientens individuelle helingsproces. Vaginalt samleje kan genoptages efter 6-7 uger.

Behandlingens varighed
Resultatet er permanent.