Kegleoperation (Konisation)

Hvordan foregår en kegleoperation?
Har du fået konstateret moderate eller svære celleforandringer, eller forstadier til kræft, anbefales det, at du får disse fjernet ved en kegleoperation.
Vi anbefaler, at du tager 2 tabl. Panodil á 500 mg + 2-3 tabl. Ipren á 200 mg, 1 time før du kommer.
Ved hjælp af en lille el-slynge, som ligner en lille osteklinge, udskæres et vævsstykke, som indeholder livmodermunden og den nederste del af livmoderhalskanalen.
Denne lille operation foregår hos os i lokalbedøvelse. Du kan også henvises til en kegleoperation på sygehuset, hvor det kan foregå i fuld bedøvelse.

Hvad sker der efter kegleoperationen?
De færreste får smerter, når lokalbedøvelsen holder op med at virke efter 4-6 timer.
Du kan forvente sparsom blødning og udflod (sårvæske) i et par uger efter indgrebet. Efter operationen vil der være et sår på livmoderhalsen, som heler i løbet af 12-14 dage. Efter 10-12 dage oplever mange, at der er lidt mere frisk blødning og udflod, fordi sårskorpen falder af. Der kan komme lidt mørkt/sort væv ud af skeden,  hvilket er helt normalt. Du må ikke anvende tamponer.
I de første 2-3 dage efter indgrebet bør du have en rolig livsførelse, dvs. undgå krævende aktiviteter såsom støvsugning, løb, ridning, cykling, aerobic etc. Du bør undgå  karbad, svømning og samleje, så længe du bløder og mindst i 2 uger. Du kan gå på arbejde som vanligt, med mindre det er meget fysisk krævende.
En sjælden gang kan der opstå blødning, der er kraftigere end en menstruation, efter indgrebet. Oplever du en sådan blødning , skal du enten kontakte Klinikken, egen læge, eller tage på skadestuen.
Med hensyn til senere graviditet viser videnskabelige undersøgelser, at du har en let øget risiko for at føde for tidligt, hvis du har fået fjernet et større stykke af livmoderhalsen, dvs. en vævskegle med en højde på 20-25 mm. Kvinder, som kun får fjernet en lille kegle på 10-12 mm, løber ingen øget risiko for at føde for tidligt ved at få lavet en kegleoperation. Derfor tilstræber vi altid kun at fjerne den mindst mulige kegle.
En kegleoperation påvirker ikke dit seksualliv!

Hvordan skal du kontrolleres efter en kegleoperation?
Den udskårne vævskegle sendes til mikroskopisk undersøgelse for at se, om alle celleforandringerne er fjernet.
Er dette tilfældet, skal du blot kontrolleres med en celle- og virusprøve hos os efter 6 mdr. Er prøven fin, skal du herefter følge det almindelige undersøgelsesprogram for celleprøver, dvs. næste gang om 3 år (for de fleste) hos din egen læge.
Er alle celleforandringerne ikke fjernede, skal du kontrolleres her i Klinikken efter 4 måneder. Selv i disse tilfælde er det sjældent nødvendigt med yderligere behandlinger.
Alle kvinder, der har fået foretaget en kegleoperation, tilrådes at blive vaccineret med mindst 2 Gardasilvacciner (men gerne 3), men desværre skal du selv betale. De koster hos os 1.100,- pr. stk. Er du medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du få et tilskud på 50%.
[Læs om tilskud fra Sygeforsikring Danmark her] (åbner i et nyt vindue).