Kondylomer (Kønsvorter)

Kønsvorter er vorter der sidder på kønsdelene og smitter ved direkte kontakt mellem hud/slimhinder under samleje. Man bliver IKKE smittet via toiletsæder eller håndklæder.

Kønsvorter skyldes et virus som hedder ”Human Papilloma Virus” - kaldet HPV.

Der findes talrige typer af HPV og det vil hyppigst være type 6 eller 11, der giver kønsvorter. Ca. 17 % vil på et tidspunkt i livet få kondylomer.

Det kan være et tålmodighedsarbejde, at få vorterne til at forsvinde. Vorterne har en tendens til at komme igen efter en ellers vellykket behandling. Det behøver ikke at betyde, at man er blevet smittet igen, men det kan være den ”gamle” infektion, der er brudt ud på ny.

Diagnose:

Diagnosen stilles ved, at man går til læge, som kan genkende vorterne. Ind imellem kan man komme i tvivl om hvorvidt, der er tale om vorter eller en anden lidelse, der viser sig ved knopper på huden. Man kan da med forstørrelsesapparat  (et kolposkop) se vorterne efter – og ind imellem er det nødvendigt at tage en prøve af vorterne og sende det til en patolog, for at få en diagnose. Til tider pålægges der en let eddikeopløsning, hvilket kan svie.

Behandling:

Den basale behandling kan foretages af patienten selv, ved at påsmøre cellegift på vorterne. Cellegiften kan hedde Wartec eller Condyline. Det foregår ved at man smører vorterne 2 gange dagligt i 3 dage efterfulgt af 4 dages pause. Behandlingen gentages efter aftale med lægen.

Det kan også være aktuelt at pålægge Tricholeddikesyre eller fryse på vorterne. I så fald sker der her på klinikken.

Hvis der er store vorter kan disse fjernes med brænding eller ved at de skæres/klippes af. Der vil i forbindelse med disse behandlinger, som foregår hos lægen, blive lagt lokalbedøvelse i huden/slimhinden, så det ikke gør ondt.

Hvis der er meget udbredte forandringer, kan det komme på tale, at behandlingen foregår med laser – og i så tilfælde foregår det på sygehus og i fuld bedøvelse.

Forebyggelse:

Der er kommet en vaccine (Gardasil) på markedet, som kan forebygge HPV-infektion med typerne 6, 11, 16 og 18. Vaccinen vil fremover blive tilbudt ved 12-års vaccinationen af piger.

Hvis du er over 12 år, skal du betale vaccinen selv. Vaccinen virker desuden som forebyggelse af livmoderhals-kræft, idet HPV 16 og 18 er blandt de typer, der kan give kræft. Nye undersøgelser tyder desuden på at vaccinen beskytter mod kræft i svælget og i tyktarmen.

Andet man skal tænke på:

Er du gravid må du ikke få behandling med cellegifte, da dette vil kunne skade fosteret. Du skal derfor gøre lægen opmærksom på, at du er gravid.

Kondylomer i graviditeten kan vokse meget – men vil ofte svinde efter fødslen. Man vil ofte afstå fra at behandle kondylomer i graviditeten, men tal med din læge og jordemoder, hvis du er i tvivl om hvorvidt, du skal behandles.

Din partner skal gå til sin egen læge og blive kontrolleret. Man vil anbefale at I bruger kondom ved samleje, så længe en af jer har synlige kondylomer.

Det er vigtigt at få foretaget celleprøve fra livmoderhalsen, da flere HPV-typer kan give celleforandringer, som kan udvikle sig til livmoderhalskræft.